Nieuwe Casino Geuren

Om precies middernacht op 11 oktober 1991 kroop een psycholoog uit Chicago achter een rij speelautomaten in het 'Las Vegas Hilton Casino'.

Hij schakelde een primitief apparaatje in van karton, zwart metaal en ventilator-onderdelen dat hij thuis had gemaaktDe volgende 48 uur pompte het verborgen machientje een aangenaam ruikende geur in de muffe casinolucht.

De wetenschapper was geen indringer, maar een geur-expert die door Lee Skelley, de eigenaar van het casino, was uitgenodigd om te testen of bepaalde geuren op een subtiele manier de spelers zodanig konden beïnvloeden, dat ze meer speelden.

Gedurende twee dagen wierpen spelers duizenden extra speelmunten in de 18 automaten in het testgebied. 45% meer dan normaal in een oktoberweekend!

In Las Vegas, Atlantic City, Europa en Azië worden sindsdien 24 uur per dag in tal van casino's diverse geuren de speelzalen ingepompt.



Bezoekers van de casino’s raken door de geur in een soort flow. Mensen verliezen daardoor hun tijdsbesef en gaan volledig op in het kansspel.
Kortom: bepaalde geuren in casino’s verspreiden, leidt ertoe dat gasten rustiger worden, langer blijven en meer geld uitgeven.

Naast het verspreiden van de juiste geur is het ook van belang dat muziek, licht en temperatuur op elkaar zijn afgestemd.

Ook Holland Casino deed bescheiden mee aan deze geur-marketing.  Jaren geleden begonnen in een paar vestigingen al de eerste experimenten.

De geur-marketing heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen.
Bijvoorbeeld tijdens Pasen, Valentijn of Sinterklaas verspreiden diverse winkels een chocoladegeur. Ze stimuleren zo de verkoop van eitjes, harten, of letters van chocolade.

De geuren zorgen voor impuls-aankopen.

Ook de geur van versgebakken brood in een supermarkt of de geur van appeltaart bij de bakkerij laten het water in de mond lopen en zorgen voor impuls-aankopen. 

Geur speelt in op ons onderbewuste en verleidt ons tot spontane beslissingen.

Wat is nu de ideale geur in een casino?
Daar is niet een eenduidig antwoord op te geven.

Verschillende factoren spelen hierbij een rol:

Ligt het casino in de Randstad of diep in de provincie? Ligt het in het centrum van een stad of aan de rand ervan? Is de geur bedoeld voor bij de receptie, bar, speeltafels of speelautomaten? Heeft het management van de vestiging een eigen voorkeur voor bepaalde geuren?

Geuren creëren is een machtig instrument om gasten in een casino te krijgen en te houden.

Toch gaat er niets boven de vriendelijke glimlach en de persoonlijke service van de casinomedewerker die je als gast doet voelen dat je welkom bent.


En als dat óók nog eens vergezeld gaat door de heerlijke geur van een aangeboden kopje koffie, glaasje wijn of bier, dan beleeft de gast zonder te spelen meteen al zijn moment van geluk...